Varför Power Training – räcker det inte med att gå ut med hunden?
Power engelska för kraft eller effekt. Förmågan att utveckla kraft/effekt i muskulaturen avtar med stigande ålder. Förenklat, när kroppen åldras minskar muskelmassan samt att det sker förändringar i fibertypsammansättningen. Det finns två typer av muskelfibrer typ 1 som är  långsamma och typ 2 som är snabba och explosiva. Vid promenader används främst de långsamma muskelfibrerna. Dessutom försämras även nervpulsfrekvensen samt att det sker förändringar i muskelns uppbyggnad när kroppen åldras. Detta i kombination med minskad muskelmassa och förändringar i fibertypsammansättning leder till minskad förmåga att utveckla kraft dvs styrkeförmåga.

Denna åldersrelaterade försämring påverkar i stor grad vardagliga aktiviteter t.ex. sämre kondition, försämrad balans och större risk att falla samt det blir svårare att resa sig upp från t.ex. en stol.

Fram till 50 års ålder sjunker styrkan långsamt, men därefter försämras den avsevärt med ca 12-15 procent för varje tioårsperiod.

Det positiva är att forskning har visat att även äldre personer med goda resultat kan bygga upp muskulaturen och bygga styrka.  Framförallt har det visat sig att Power Training är ett mycket bra verktyg för att öka styrkan och funktionalitet hos äldre personer.

Vad är då skillnaden mellan traditionell styrketräning och Power training?
Träningsprogram för traditionell styrekträning och Power training är väldigt lika. Skillnaden ligger i hur fort man utför övningarna i den koncentriska fasen tex när man böjer armen i en bicepscurl ska genomföras så fort som möjligt. Men innan man börjar med den här typen av träning så måste man bygga upp en styrkegrund hos utövaren som sker med traditionell styrketräning.

Källa är boken ”Senior Power – Styrketräning för äldre” av H. Bellardini och M. Tonkonogi
http://www.sisuidrottsbocker.se

%d bloggare gillar detta: